I nedgangstider blir man gjerne tvunget til å kutte kostnader. Men husk at synlighet er viktig for merkevaren. På lang sikt lønner det seg med jevn tilstedeværelse i digitale kanaler. Her er 3 tips fra Hubspots rapport om trender 2023.
83 % av markedsførere mener det er mer effektivt å lage innhold av høy kvalitet, og heller publisere sjeldnere. Nå er det enda viktigere å bygge merkevaren med godt innhold tilpasset kundegruppen i flere kanaler. I tillegg til sosiale medier ligger nettside/blogg og epost-markedsføring på topp 3 av de beste markedsføringskanalene. Legg fokus på gode SEO-optimaliserte artikler på nettsiden, godt innhold på nyhetsbrev, og kvalitet på video og bilder til nettsider og sosiale medier.
I følge Hubspots rapport er korte videoer mest effektivt i sosiale medier. Video er også det beste medieformatet for innholdsmarkedsføring for tredje året på rad. I 2022 var videoer som var morsomme og/eller interaktive på topp.
I usikre tider er det viktig å ikke være kanalavhengig. Ipsos gir kvartalsvise rapporter på hvilke målgrupper som er i hvilke kanaler, og ofte er målgruppen din aktiv flere steder. Det kan derfor være lurt å teste kampanjene og snevre inn hvor pengene bør brukes. AB-testing av innhold og landingssider (altså flere versjoner av annonser og landingssider) er også viktig, da kan vi fortløpende justere kampanjen og bruke de variantene av annonsen som fungerer best.
Gjennom sesongmessige trendprognoser, fargepsykologi og fargerådgivning samarbeider Pantone med globale merkevarer. Årets farge implementeres i design, mote og markedsføring over hele verden, så den vil vi alle se, og bli påvirket av i 2023. Les mer om Pantone og årets farge her: